Drodzy Rodzice,
w związku z zawieszeniem zajęć dydaktycznych w przedszkolach nie odbywają się również zajęcia logopedyczne. W zakładce „Grupy” – „Zajęcia logopedyczne”, znajdziecie Państwo propozycje ćwiczeń i zabaw przekazywanych przez logopedę.
Na stronie przedszkola umieszczony jest również „Program Profilaktyki Logopedycznej” , w którym też znajdziecie Państwo wiele m.in. ćwiczeń, zabaw, rymowanek , szczególnie dla dzieci młodszych

W związku z zaistniałą sytuacją informuję, że dodatkowo utworzyłam adres poczty elektronicznej do kontaktu ze mną:
15.06.2020r.
1. „Śniadanie Puchatka” – doskonalenie sprawności aparatu artykulacyjnego/ załącznik
2. Domowy koncert – włącz swoją ulubioną piosenkę/melodię , weź „instrument” ( instrument perkusyjny lub przedmiot, który masz w domu, np.: klocki drewniane, łyżeczki metalowe, pokrywka od garnka i łyżka, kubek i łyżeczka lub zrób go sam, np. puszka/słoiczek z ryżem/ grochem) ; śpiewaj/ tańcz i graj – realizuj rytm .
3. Mieszkanie– opowiedz o tym,co dzieje się na obrazku (tekst pomocniczy), gł.”sz”/załącznik
4. W pokoju..- opowiedz, gł.F / załącznik
8.06.2020r.
1. „Sylaby- gł.sz / załącznik
2. Zagadki / załącznik
3. Prawidłowe połykanie / załącznik
4. Parasol – malowanie palcami / załącznik
– maczaj kolejno palce w wybranym kolorze farby ( jeden palec- jeden kolor)
– pomaluj elementy parasola robiąc palcami pieczątki ( jeden element-jeden kolor)
1.06.2020r.
1. „Rymy” – posłuchaj ( rodzic czyta ) i dokończ rymowankę – nazwij i zaznacz właściwy
     obrazek / załącznik
2. „Agnieszka” – gł.”sz” : pokoloruj wg opisu i powiedz , jak wygląda Agnieszka
3. ‚U fryzjera” – gł.”f-w” zaznacz różnice i powiedz, czym różnią się obrazki / załącznik
4. „Połącz w pary”- gł.”ś”:  połącz takie same obrazki/nazwij/pokoloruj
25.05.2020r.
1. „Spacer po parku”– doskonalenie sprawności narządów artykulacyjnych /załącznik
2. ” Znajdź w domu”– gra dla 1-2
a) wyszukaj w swoim domu jak najwięcej przedmiotów/rzeczy , które są:
      * szklane      * białe      * działają podłączone do prądu    / wybierz kategorię
b) masz na każdą kategorię 1 min.
c) za każdą znalezioną poprawnie rzecz/przedmiot przyznaj sobie punkt – na kartce narysuj
    kropkę/gwiazdkę itp.
d) policz punkty.
3. Powtarzaj zdania :
W koszyku mam żołędzie.
Otworzyłem puszkę orzeszków.
Pod drzewem leżą kasztany.
Szukam muszelek na plaży.
Żaneta uszyła koszulę.
Nad rzeką szumią wierzby.
Poszewka jest szersza od poduszki.
Szymek ma żółte kalosze.
Pod szafą siedzi szop.
Rozbił się szklany klosz.
Jem kanapkę z pyszna szynką.
Do szuflady włożyłem: szpulkę, szyszkę i szklana kulkę.
Agnieszka szyje na maszynie.
Zimą szyby są oszronione.
Mama wyszywa poduszkę.
Mam naszyjnik z bursztynów.
4. „Łańcuszek wyrazowy”– zabawa dla dwóch lub więcej osób (5-6-latki):
– pierwsza osoba mówi dowolne słowo / nazwa
– kolejna osoba mówi słowo zaczynające się od głoski, na którą kończyło się słowo
  wypowiedziane przez poprzednia osobę, np.:
  koszszafaaparattronnoga astronommussłoik     itd.
18.05.2020r.
1. „Na ulicy”– usprawnianie aparatu artykulacyjnego
2. „Piłki”- sekwencje / załącznik :
– materiał zawiera dwie karty:
  nr 1 – wytnij bramkę i piłki
  nr 2 – wytnij wzory
– wycięte wzory wkładamy do woreczka/ pudełka itp. ; dziecko losuje wzór / zapamiętuje/  
  oddaje rodzicowi i układa z pamięci – piłki w bramce ( wg wylosowanego wzoru)
3. Zdania z gł.”sz” ( poprawna wymowa głoski) / złącznik :
– powtarzaj zdania
– powiedz, co dzieje się na obrazkach:
4. „Skojarzenia” – dopasuj / załącznik
11.05.2020r.
1. Ćwiczenie oddechowe / zabawa  :
2. „Foka”- usprawnianie języka i warg / załącznik
3. „W lesie”- dokończ słowa (sylaby- ćw. słuchowe) / załącznik
4. Wstaw wyrażenie / załącznik

5. Gdzie słychać „sz”/ załącznik

Wstaw wyrażenie

04.05.2020r.
1. Doskonalenie sprawności narządów artykulacyjnych / załącznik
    – ” Ślimak Staś’
    – „Mała małpka”.
2. Wierszyki z obrazkami / załącznik:
    – powtarzaj tekst i nazywaj obrazki ( poprawna wymowa ćwiczonych głosek)
    – ułóż zdania z obrazkami.
3. „Sudoku” / załącznik
27.04.2020r.
1. Ćwiczenia/zabawy oddechowe :
2. Powtarzaj wyrażenia- utrwalanie ćwiczonych głosek / plik
 
3. Rymy obrazkowe- ćw. słuchowe /plik
4. Bingo – gł.”ż/rz” / gra dla samego dziecka lub dla dwóch osób:
    – 1. kostka do gry , wydrukowana plansza
    – dziecko /gracz rzuca dwa razy kostką i szuka kolejno wyrzuconych liczb oczek w
      rzędach na planszy: najpierw w poziomym rzędzie , potem w pionowym rzędzie, np.:
      wyrzuciłeś „2” i „4” – „leżak”
    – dziecko/gracz nazywa obrazek ( poprawna wymowa głoski) i koloruje
    – jeżeli za którymś razem trafisz na pokolorowany już obrazek, tracisz kolejkę ( jeżeli
      grają dwie osoby)
    – jak pokolorujesz wszystkie obrazki w rzędzie pionowym lub poziomym, to mówisz:
      „bingo”  albo grasz „na czas” ,np.: ile obrazków uda Ci się nazwać i pokolorować
       w 5 min./ 10 min./15 min.
    – dziecko układa zdanie z danym obrazkiem.
Do pobrania:

20.04.2020r.

1. „Ruletka”- gimnastyczne koło fortuny – dobra zabawa dla całej rodziny, polecam
 
2. „Marchewka” – usprawnianie aparatu artykulacyjnego, motoryki małej :
    –  polecenie w pliku
    –  zrób paluszkami kuleczki z plasteliny i wyklej marchewkę
    –  listki pokoloruj.
3. Powiedz, co nie pasuje? / wydrukuj ćwiczenie ; polecenie w pliku
4. „Wszystko, co widzę”:
    –  wyszukaj w domu rzeczy/przedmioty itp., których nazwa zaczyna się / zawiera głoskę,
       którą ćwiczysz
    –  zbieraj punkty : weź kolorową kartkę papieru lub gazetę;  za każdą znalezioną
       rzecz/przedmiot przyznaj sobie punkt wydzierając paluszkami kawałek papieru z
       kolorowej kartki/gazety i naklejając na białą kartkę papieru; policz zdobyte / naklejone
       „punkty”.
Zachęcam wszystkie dzieci do pochwalenia się rezultatami wykonanych do tej pory
ćwiczeń
Załączniki do pobrania:
Powiedz, co nie pasuje
marchewka

15.04.2020r.

1. Zabawa ze słomką wariant gry „Kółko i krzyżyk” :
   – z kartki kolorowego papieru ( dwa kolory = dwóch graczy), ewentualnie białego ( musisz
     wtedy oznaczyć elementy: pokolorować lub oznaczyć odpowiednim symbolem), odetnij
     długi pasek o szerokości 1,5 cm.
   – potnij papierowy pasek na kawałki/ kwadraty ( 1,5 cm na 1,5 cm )
   – grając , zamiast korków, układaj kolorowe kwadraty umieszczając je na polach
     z obrazkami przy użyciu słomki / zasysaj papierowy element i przenoś na planszę do
     gry.
2. „Rysunki z dłoni”zabawa/ćwiczenie kreatywne ( motoryka mała, wyobraźnia,
      słownictwo, poprawna artykulacja );
    – zobacz, co można „wyczarować” z dłoni i spróbuj wykonać zaproponowane rysunki
    – zainspiruj się i wymyśl własne propozycje
    – nazywając powstałe „dzieła” poprawnie wymawiaj ćwiczone głoski
 
 
3.  Jak powinno brzmieć? ( utrwalanie ćwiczonych głosek )/ złącznik:
     * rodzic czyta wyrazy
     – dziecko słucha i reaguje/ klaszcze w dłonie , gdy usłyszy błędnie wypowiedziane słowo
       np.: „sufelka” zamiast „szufelka”
     – dziecko wypowiada dane słowo poprawnie
     – w załączniku znajdują się przykładowe zestawy , rodzic może dawać własne/inne
       przykłady
     * zamiana ról – wariant dla starszych dzieci / dziecko podaje przykłady a rodzic „zgaduje’
   
4. „Armata”- ćw. rytmizujące / załącznik :
    – dotykając paluszkiem „kul” ( kropki) wypowiadaj rytmicznie sylabę , zawierającą
      ćwiczoną głoskę ( „l,k,f,s,z,c,ś,sz,ż,cz”) / wg wzoru, np.;
      la/lo/lu/le/ly  ; fa/fo/fu/fe/fy  ; ca/co/cu/ce/cy  ; sza/szo/szu/sze/szy  ; ka/ko/ku/ke/ky
    – młodsze dzieci mogą wypowiadać sylaby z gł. „p,b,m” lub z innymi, jeżeli poprawnie je
      wypowiadają
    – tempo/czas trwania rytmu: na pojedynczą/dużą „kulę” przypadają podwójne/dwie małe
      „kule” ( tak, jak w muzyce: 1 ćwierćnuta= 2 ósemki)
    np.:
   
            po                po                  popo
            la                 la                    lala
           szo              szo                szoszo
            ku                ku                    kuku

     itd. z pozostałymi sylabami/głoskami.
Załączniki do pobrania:
ARMATA-rytmy
Jak powinno brzmieć

07.04.2020r.

Szanowni Rodzice,
raz w tygodniu otrzymujecie Państwo ćwiczenia i propozycje zawierające materiał językowy, na którym mogą Państwo  utrwalać z dziećmi  różne ćwiczone głoski , poszerzać słownictwo, doskonalić percepcję słuchową itp. Zachęcam do pracy i zabawy z dziećmi a wykonane zadania mogą Państwo gromadzić w zeszycie do zajęć logopedycznych czy np. w założonej do tego celu teczce.
Pragnę przypomnieć, że utworzyłam maila do kontaktu ze mną : logopeda.P22@gmail.com .
Piszcie Państwo , proszę, czy odbieracie przesyłane przeze mnie propozycje ze strony internetowej przedszkola oraz  przesyłajcie do mnie informacje dotyczące realizacji zadań/ćwiczeń. Pozdrawiam serdecznie.
Materiały na ten tydzień;
1. „Wiosenna gimnastyka”- doskonalenie sprawności narządów artykulacyjnych –
     polecenie/opis ćwiczeń :
     artykulacyjna/
2. Zabawy / ćwiczenia oddechowe :
 
3.  Logopedyczne” Kółko i krzyżyk” – gra / zabawa utrwalająca poprawą artykulację
     różnych ćwiczonych głosek ( nazwy obrazków zawierają też głoski np. „l, k, f,w „) ;
    * opis zabawy i pliki do pobrania :
    * w zabawie można też użyć korków w dwóch różnych kolorach ( wtedy nie trzeba
       oznaczać ich symbolem )
4. Rysowane „Kółko i krzyżyk” – stwórz własną wersję gry : wymyśl swoje nazwy
    zawierające ćwiczoną przez Ciebie głoskę, narysuj obrazki w tabeli i…graj !
   *  chętnie zobaczę Twoją propozycję  możesz to zrobić wysyłając do mnie, na maila
      do kontaktu , np. zdjęcie  swojej wersji gry

      Baw się dobrze

31.03.2020roku
1. usprawnianie aparatu artykulacyjnego
2. gł. „sz, ż/rz” – wierszyk „Kasza” ( polecenie w załącznikach)
3. gł.”c” ( załączniki) / także dla innych dzieci- słownictwo/
   – wytnij elementy
   – rodzic czyta, co kto ma a dziecko dobiera właściwy obrazek/ nazywa/ wkleja w
     odpowiednie miejsce
   – dziecko powtarza zdania, np. Chłopiec ma latawiec
4. zagadki- gł.”k” / także dla innych dzieci- słownictwo/
   – rodzic czyta treść zagadki / proszę wkleić do zeszytu lub przepisać
   – dziecko zgaduje i rysuje odpowiedzi w zeszycie

Pliki do pobrania:

Zagadki gł.k

KASZA-wierszyk

 

Pliki do pobrania:

Zasady profilaktyki logopedycznej dla rodziców

Gl. sz, ż-rz

usprawnianie aparatu artykulacyjnego

Cwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny

Wierszyki z obrazkami:

– dziecko nazywa i koloruje obrazki
– rodzic czyta tekst a dziecko nazywa obrazki / wspólne czytanie
– dziecko powtarza tekst i nazywa obrazki
* zwróć uwagę na poprawną wymowę ćwiczonych głosek
1. głoski szumiące
2. głoski syczące